63 usmrtených na cestách Prešovského kraja varuje

18.10.2005 Prešov

Slovenská republika pristúpením k Európskej charte bezpečnosti cestnej premávky sa stotožnila so zámerom znížiť počet usmrtených pri dopravných nehodách do r...
Slovenská republika pristúpením k Európskej charte bezpečnosti cestnej premávky sa stotožnila so zámerom znížiť počet usmrtených pri dopravných nehodách do roku 2010 o polovicu. Predstava o splnení tohto cieľa nesporne poteší každého občana tejto krajiny, obzvlášť však tých, ktorí sa na zaisťovaní bezpečnosti a plynulosti spolupodieľajú t.j. dopravných policajtov.

Naše neustále analyzovanie príčin dopravných nehôd, ich počtu, štruktúry následkov, času a miesta vzniku, miery zavinenia a pod. , vedie k neustálemu hľadaniu spôsobov ako pozitívne ovplyvniť bezpečnosť na našich cestách. V podmienkach Prešovského kraja zaznamenávame za 9 mesiacov celkom 63 usmrtených osôb. Častokrát z rôznych inštitúcií a z médii evidujeme názory: „ Je málo prevencie! “ , „ Nedostatočne sú pripravovaní uchádzači o získanie vodičského oprávnenia! “ , „ Cestná infraštruktúra nepostačuje úrovni vozidiel 21. storočia! “ . Obsah všetkých uvedených tvrdení nesporne vplýva na negatívny sprievodný jav motorizácie, t.j. vysokú úmrtnosť pri dopravných nehodách. Ak sa však pozrieme na štatistiky dopravnej nehodovosti v susedných krajinách prídeme na zaujímavé zistenia. V podmienkach Slovenskej republiky od roku 1991 do roku 2003 našlo smrť pri dopravných nehodách v priemere ročne celkom 120 osôb na 1 milión obyvateľov. Avšak v podmienkach Českej republiky evidujú celkom 141 usmrtených osôb na 1 milión obyvateľov. Tvrdíme pritom, že Česká republika je diaľnične lepšie prepojená, dokonca horšie ako Slovenská republika je na tom aj susedné Poľsko (146 usmrtených) a Maďarsko (130 usmrtených). Z uvedeného porovnania sa mi javí, že zohliadniac špecifiká uvedených krajín problémom je stupeň právneho vedomia účastníkov cestnej premávky, predovšetkým vodičov motorových vozidiel. Zlyhanie ľudského faktora je prevažne dôvodom a hlavnou príčinou vzniku tragických udalostí v cestnej premávke.
Od začiatku roka 2005 bolo policajtmi dopravnej a poriadkovej polície v Prešovskom kraji zistených celkom 35.591 dopravných priestupkov, čo je v porovnaní s rovnakým obdobím 2004 nárast o 3.776 priestupkov a zistených bolo 1.246 požití alkoholických nápojov vodičmi, čo je nárast o 137 požití. Napriek týmto vyšším číslam, zomrelo na našich cestách o 2 osoby viac ako to bolo v rovnakom období minulého roku. Priestupkov zistených v zložitostiach cestnej premávky neustále pribúda nie preto, že si to želá minister vnútra, alebo dokonca minister financií, pribúda ich z dôvodu, že úroveň zodpovednosti a právneho vedomia predovšetkým vodičov motorových vozidiel nestúpa a práve naopak, pribúda arogantných prejavov vodičov pri predchádzaní, pri jazde v jazdných pruhoch, pribúda vodičov a v poslednom období dokonca aj vodičiek telefonujúcich počas jazdy, pribúda farboslepých vodičov pri prejazde križovatkami riadenými svetelnou signalizáciou a pod.. Ako si tiež vysvetliť počínanie 35 vodičov Prešovského kraja, ktorí poviem až provokatívne v priebehu toľko medializovaného „ Jastraba“ v jeho posledné dni, piatok a sobotu požijú pred jazdou alkoholické nápoje. Ak sa nám dopravným policajtom vyčíta, vzhľadom k výške udeľovaných sankcií, že nemáme sociálne cítenie, pýtam sa aké sociálne cítenie majú alkoholom posilnení vinníci dopravných nehôd, ktorí svojím konaním spravia rodičov bezdetných, či z detí spravia siroty.
Pozitívnym dôsledkom „ Jastraba“ bola aj osobná skúsenosť z jazdy v kolóne vozidiel v obci, keď túto kolónu neviedol vodič Avie ako je to na slovenských cestách zvykom, ale vodič luxusného ečkového mercedesa dodržiavajúceho stanovenú 60 km rýchlosť. V civilizovaných krajinách, napr. vo Fínsku je takáto skúsenosť bežná a aj preto tam evidujú iba 73 usmrtených na 1 milión obyvateľov za roky 1991 - 2003.
Nemôžem si pomôcť ale z uvedeného vychádza iba jediný záver: „ Miere právneho vedomia vodičov priamo úmerne zodpovedá miera nášho, policajného represívneho pôsobenia“ .
Riaditeľ krajského dopravného inšpektorátu
mjr. PhDr. František Leško
 

Vyberte región

mark